luni, 1 februarie 2010

HEAT LEGEND

(o cronica mai veche la The Dark Knight [2008] )
Tonight you’re all gonna be part of a social experiment.
Am fost martori la experimentul social The Dark Knight. L-am asteptat cu sufletul la gura, de cînd am auzit că se face. Filmul a strîns lume ca în vremurile bune ale cinematografului, la noi in tară; la Timisoara cel putin, pentru avanpremiera, trebuia să-ti faci rezervări. Iar la final, s-a aplaudat!!! Senzatie extrem de plăcută, cu atît mai mult cu cît stiam ca atît eu, cît si restul, am preferat să asteptăm pînă astăzi si să nu-i stricăm nimic din grandoare, cum am fi făcut-o daca îl luam jos de pe torrent. Eu stiam că n-o s-o fac, dar mă bucur că n-au făcut-o nici atît de multi altii.

Bun, ce ne-a plăcut, deci, la The Dark Knight/Cavalerul Negru?
Ne-a plăcut extrem de mult structura, este un epic desăvîrsit, construit după modelul bigger better longer , 152 de minute fructificate la maxim, fără a avea nici o secunda impresia că se trage de el. Cred că, în primul rînd, datorită distributiei de clasă. Christopher Nolan si-a permis un cast de zile mari, care în afara duo-ului explosiv Bale-Ledger, ni-i mai ofera pe Morgan Freeman, Michael Caine, Aaron Eckhart, Maggie Gyllenhall, Gary Oldman si Cillian Murphy, în acelasi rol al doctorului Crane aka Scarecrow, din Batman Begins. Actori mari pentru un film mare.

Apoi, ne-a plăcut Christian Bale, care face un Batman asa cum trebuie, însa cu el ne-am obisnuit deja. Este, de departe, cea mai buna alegere pentru interpretarea eroului. Oricum poartă masca, veti zice, si efectele sunt făcute pe comp deci na, tot aia, dar nu e chiar asa… Michael Keaton nu se prea potrivea cu fata lui de tatuc de familie, apoi Clooney nu, orice numai Batman nu, iar Val Kilmer mult prea blond pentru un cavaler negru. Christian Bale este ideal, are forta de a fi Batman, si are eleganta, statura si misteriosul în privire pentru a fi Bruce Wayne.

The Dark Knight este, însa, fără doar si poate, filmul lui Heath Ledger. Face un Joker incredibil, cu totul altceva decît am văzut la Jack Nicholson sau la Jim Carrey. De fapt, Heath nu joacă rolul Jokerului, ci este Jokerul- trece de orice limită, iese din rol si devine personajul. La fel ca Joker, Heath joaca fără reguli, după nici un plan, dar cu o pasiune si un entuziasm de nedescris. Chiar joacă de parcă ar fi ultimul rol din viata lui.

E un nebun psihopat, cu traume din copilărie, machiat în clovn, care ucide, jefuieste si iar ucide, …apoi, arde tot. Fără cauză si fără scop, fără plan si fără reguli, doar evil for evil’s sake. Nu iti devine simpatic, dar te obsedează, vrei să vezi cît mai mult din el, vrei să apară în toate secventele, te fascinează si te face să tii cu el ca să apară în toate episoadele viitoare, iar dacă nu se poate, atunci vei vrea să revezi la nesfîrsit The Dark Knight. Datorită lui, elementul de haos din Gotham City, jokerul anarhist a cărui singură ratiune de a fi este de a dejuca planurile tuturor, fie ei buni sau răi, pentru a le arăta cît de superficiali, limitati sau plictisitori sunt cu totii. Dupa cum singur anuntă, “this city needs a better class of criminals, and I’m gonna give it to them”. Batman e singurul pe care il admiră, în care îsi găseste un companion de joc, pentru că este, asemeni lui, tot un “ciudat”. Cei doi se completează perfect în ecuatia fortei de neoprit care întîlneste obiectul de neclintit.

Filmul se termină, Joker este în picioare, Two-Face este proaspăt introdus în scena, Batman alege să fie în continuare justitiarul din umbră, cavalerul negru. Cu siguranta vom avea episodul trei, însa fără Heath Ledger. Personajul Joker este oricum fascinant, îl stim din benzi desenate, îl stim din desene animate si din filme, îl stim demult, înainte să-l stim pe Heath Ledger, însă acum l-am vazut intr-o cu totul alta dimensiune. Am primit tot ce se poate mai mult de la acest personaj, l-am asezat pe un piedestal si nu vom accepta nimic mai prejos.

Spunea Joker la un moment dat în film, că oamenilor le vezi adevărata fata doar înaintea mortii. În Heath am văzut un talent si o bucurie de a juca incredible.
Either you die a hero, or you live long enough to see yourself become the villain. Un pic din amîndouă pentru el.